Startol a 47. Kékszalag

2015. július 2-án veszi kezdetét a 47. Kékszalag, amely a Balaton és a vitorlázás legkiemelkedőbb ünnepe, a Magyar Vitorlás Szövetség legnagyobb eseménye. A Kékszalag maga a balatoni vitorlázás, egyesíti annak legnemesebb hagyományait, és versenylehetőséget nyújt a legmodernebb technológiával felszerelt hajóknak. A verseny két napon keresztül teszi próbára a vitorlázni tudást, a kitartást és az akaraterőt.

Kékszalag

A Kékszalag elnevezés onnan ered, hogy valamikor régen a tengerek leggyorsabb vitorlása viselhette árbocán a kék szalagot. A sport elterjedésével az európai tavakon is kialakultak azok a versenyek, amelyek győztese árboccsúcsára köthette a leggyorsabbnak járó elismerést jelképező szalagot, így került ez a szokás átültetésre a balatoni versenyre is.

A verseny hossza légvonalban mintegy kb. 150 kilométer. A távverseny útvonala a következő: Balatonfüred (rajt) – Balatonkenese – Siófok – Tihanyi-szoros – Keszthely – Tihanyi-szoros – Balatonfüred (cél).

Kékszalag útvonal

A Kékszalag rövid története
A versenyt először 1934-ben írta ki a balatonfüredi Hungária Yacht Club. Elképzelésük lényege az volt, hogy a Balaton Kék Szalagját bármely vitorlás elnyerhesse, amely a kiírt távon, az óramutató járásának megfelelően a leggyorsabban körbehajózza a tavat. Hat éven keresztül a versenyre kétévente került sor, majd a háború miatt néhány esztendő kimaradt, s a hagyomány 1947-ben éledt újra. A verseny egyre növekvő népszerűsége tette szükségessé, hogy 2001 óta már minden évben megrendezzék, amely Európa legnagyobb tókerülő versenyévé nőtte ki magát, s amelyen hatszáz vagy annál is több hajó elindul évente.

A Kékszalag első győztese, az 1934-es Rabonbán nevű 30-as cirkáló volt, amely 21 hajó között ért elsőnek célba. A versenyt kétszer nyerte el női kormányos: 1940-ben és 1942-ben Kultsár Istvánné Gordon Evelyn vezette győzelemre a Tramontana 8R yachtot. Emlékére ma minden Kékszalagon a legjobb női egység nyeri el a Gordon Evelyn vándordíjat.

A verseny rekordidejét 1955-től 57 évig a Nemere II. tartotta. Az 1944-ben épült 75-ös cirkáló az akkor már kétszeres győztes Németh István kormányzásával 10 óra 40 perc alatt körbe ért. Ezt a csúcsidőt javította meg a Fifty-Fifty katamarán. Az aktuális pályacsúcs egyébként 7 óra 13 perc 57 másodperc.

Kékszalag anno
Az 1934-ben nyíltnak kiírt versenyen az évek folyamán korlátozások léptek érvénybe. Kitiltották a kis uszonyos hajókat, egyes hajótípusokat, vagy bizonyos években csak kabinos hajók indulhattak. A modern versenyhajók térhódítása is vitákat szült. Amikor 2001-ben elhatározták, hogy a versenyt a továbbiakban már évente rendezik, a döntéshozók igyekeztek mindenki kedvére tenni. A Magyar Vitorlás Szövetség akkor úgy döntött, hogy a páratlan években bizonyos korlátozó szabályok érvényesek, lehetőséget adva a tradicionális vitorlásoknak a Kékszalag elnyerésére, míg a páros években szinte bármilyen vitorlással szabad versenyezni.

2010-ben engedélyezték többtestű hajók (katamaránok, trimaránok) részvételét is, ami rekordszámú részvételt eredményezett. Ezen siker hatására a Magyar Vitorlás Szövetség Elnöksége a jövőbe tekintve egy ötéves moratóriummal fokozatosan feloldotta a korlátozásokat. Így 2014-től már újra szabad lett a verseny az alapítók eredeti, 1934-ben lefektetett szándékainak megfelelően.

Kékszalag
A Kékszalag több szempontból is kihívást jelent a balatoni vitorlázók számára. Mivel a verseny kétnapos, és a második napon is sokan még a vízen vannak, egyrészt az éjszakai vitorlázás különleges képességeket igényel, másrészt komoly fizikai és pszichológiai megterhelést okoz a versenyzőknek.

Idén a szervezők mintegy hatszáz hajót várnak, ami azt jelenti, hogy nagyjából háromezer vitorlázó teljesíti majd az erőpróbát, köztük amatőr és profi csapatok egyaránt.

A Kékszalag népszerűsége folyamatosan növekszik, egyre többen vesznek részt rajta. A többség természetesen nem az abszolút győzelemre hajt. Már maga a feladat, a táv teljesítése is nagy kaland.

A 47. Kékszalag versenykiírása megtekinthető itt.